Afspraak maken

Einde van het jaar, beoordelingsgesprekken voeren?

Het einde van het jaar is weer in zicht en dat betekent voor veel organisaties tijd voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Een zinvol instrument maar veel leidinggevenden ervaren deze gesprekken als tijdrovend en ingewikkeld.

Waarom beoordelingsgesprekken?

Het is zinvol om met je medewerkers in gesprek te gaan over hun functioneren. Gedurende het jaar ben je als leidinggevende met je medewerkers aan de slag om hun talenten te benutten en te zorgen dat ze kunnen groeien in hun ontwikkeling. Medewerkers vinden het belangrijk om te horen hoe ze het doen. Waardering uitspreken in de beoordeling en benoemen op welke punten een medewerker nog verder kan ontwikkelen.

Hoe voer je een beoordelingsgesprek?

Enkele tips voor het voeren van een beoordelingsgesprek:

  • Voorbereiding; start op tijd met een goede voorbereiding waarbij je een objectieve beoordeling maakt met oog voor de omstandigheden. Maak duidelijk wat de consequenties van de beoordeling zijn en zoek eventuele rechtspositionele gevolgen uit in samenwerking met HR. Denk na over eventuele emotionele reacties van de medewerker en hoe je hierop reageert.
  • Wees duidelijk; draai niet om de boodschap heen. Vertel helder en duidelijk de eindbeoordeling. Benadruk de talenten van de medewerker en laat je waardering zien. Geef vertrouwen.
  • Vertel niets nieuws; Tijdens een beoordelingsgesprek mag een medewerker niet geconfronteerd worden met een onverwachte beoordeling. Spreek daarom regelematig met elkaar en geef je mening over wat wel en niet goed gaat. Het beoordelingsgesprek is als het ware de eindbalans van het jaar.
  • Confronteer en wees eerlijk; hoe lastig het soms ook is, durf medewerkers te confronteren met hun functioneren en gedrag. Benoem concreet je punten en draai niet om de boodschap heen.
  • Geeft ruimte en begrip; geeft ruimte voor emotie bij een slechte boodschap. Respecteer de reactie van de ander. Benoem de emoties maar ga niet troosten. Jij bent de boodschapper van slecht nieuws, laat de medewerker tot zichzelf komen tot hij/zij zelf verder vraagt. Hou het kort en zakelijk in de toelichting maar wel concreet met feiten en voorbeelden. Maak een vervolgafspraak als de emoties te heftig zijn.
  • Rond het gesprek goed af; stel vragen over hoe de medewerker het gesprek heeft ervaren. Vat de afspraken samen en leg het gesprek vast. Eindig het gesprek positief.

Wat kunnen wij?

Wij kunnen de gesprekken niet voor u voeren maar wij kunnen u wel ondersteunen bij de ontwikkeling en invoering van een beoordelingssystematiek, coachen van leidinggevenden in het voeren van gesprekken, uw huidige systematiek onder de loep nemen etc. Wij ontdekken graag met u de systematiek die het beste past bij uw organisatie en uw medewerkers.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie hoe wij u kunnen ondersteunen op het gebied van beoordelingsgesprekken of heeft u vragen over andere HRM diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

 


Ik ontdek graag met u de oplossingen voor uw organisatie! Direct contact opnemen